Academic publications
2021
- Wolff, C. E., Magnúsdóttir, B. R., Huilla, H., Tzaninis, Y., Lappalainen, S., Paulle, B., Seppänen, P., Kosunen, S., Inclusive education in the diversifying environments of Finland, Iceland and the Netherlands: A multilingual systematic review. – Research in Comparative and International Education
2020
- Rúdólfsdóttir, A. G. & Magnúsdóttir, B. R., Mothers/Motherhood – The SAGE Encyclopedia of Children and Childhood Studies
- Auðardóttir, A. M. & Magnúsdóttir, B. R., Even in Iceland? Exploring mothers’ narratives on neighbourhood choice in a perceived classless and feminist utopia – Children’s Geographies
- Magnúsdóttir, B. R., Samtal um tilfinningar [viðtal]. Tímarit Máls og menningar, 4. árg., bls. 74-86.
- Magnúsdóttir, B. R., Auðardóttir, A. M. & Stefánsson, K. H., Samþjöppun efnahags- og menntunarauðs meðal foreldra af íslenskum uppruna í skólahverfum höfuðborgarsvæðisins 1997-2016. Stjórnmál og Stjórnsýsla, 16(2), 285-308.
2019
- Harðardóttir, E., Magnúsdóttir, B. R. & Dillabough, J.-A., Understanding the politics of inclusion, the ‘refugee’ and nation: analysis of public policies and teacher narratives in Iceland – International Journal of Inclusive Education
2018
- Bergsdóttir, Á. & Magnúsdóttir, B. R., Ólíkur félagslegur og menntapólitískur veruleiki íslenskra framhaldsskóla: Nám til stúdentsprófs í 20 ár af sjónarhóli framhaldsskólakennara og -stjórnenda – Netla
- Magnúsdóttir, B. R. & Garðarsdóttir, U. E., “Bara ekki mínar týpur!” Sjálfsmyndarsköpun, félagsleg aðgreining og framhaldsskólaval (“Not my type of people!” Students’ narratives of choosing the ‘right’ school for academic tracks in Iceland) – Netla
- Harðardóttir, E. & Magnúsdóttir, B. R., “Að þreifa sig áfram í myrkrinu”: Ríkjandi stefnur og straumar um ungt flóttafólk í íslensku grunn- og framhaldsskólakerfi (“Moving in the dark”: Exploring representations of refugee youth through Icelandic public policy documents and teachers narratives) – Veftímaritið Stjórnmál og stjórnsýsla
- Magnúsdóttir, B. R., Differentiation in middle-class identities, values and repsonses – Global perspectives on education research
- Dovemark, M., Kosunen, S., Kauko, J., Magnúsdóttir, B., Hansen, P. & Rasmussen, P. Deregulation, privatisation and marketisation of Nordic comprehensive education: social changes reflected in schooling – Education Inquiry
2017
- Magnúsdóttir, B. R. & Gísladóttir, H. H., “Þá er gott að fá einhvern utanaðkomandi…sem borin er virðing fyrir”: Bjargráð mæðra við skólagöngu einhverfra barna sinna í ljósi stéttakenningar Bourdieu (Mothering class resources to secure their autistic children’s schooling and professional services) – Netla
- Ólafsdóttir, G. & Magnúsdóttir, B. R., Milli steins og sleggju: Hugmyndir umsjónarkennara um faglegt sjálfstæði sitt til að tryggja fulla þátttöku allra nemenda í efstu bekkjum grunnskóla (Teachers’ experience of professional autonomy for inclusive practice with 14-16 year old students at compulsory school level in Iceland) – Netla
2016
- Halldórsdóttir, B. E., Jónsson, Ó. P. & Magnúsdóttir, B. R., Education for Democracy, Citizenship and Social Justice: The Case of Iceland – The Palgrave International Handbook of Education for Citizenship and Social Justice
- Dýrfjörð, K. & Magnúsdóttir, B. R., Privatization of early childhood education in Iceland – Research in Comparative and International Education
- Magnúsdóttir, B. R., Makalausar formæður: Sviptingar í lífi fyrirkvenna í kjölfar skilnaðar – Erlingsdóttir, I., Kristjánsdóttir, R., Sigurðardóttir, S. A. & Bóasdóttir, S. A. (Ed.), Fléttur IV – Margar myndir ömmu
- Magnúsdóttir, B. R., Inclusive Education: Conflicting and contradictory research traditions within the field –
Bjarnason, D. S., Jónsson, Ó. P. & Gunnþórsdóttir, H. (Ed.), Skóli margbreytileikans – menntun og manngildi í kjölfar Salamanca - Magnúsdóttir, B. R., Júlíusdóttir, H. Þ. & Björnsdóttir, K., Á jaðri jaðarsins í framhaldsskóla fyrir alla: Starfsbraut-sérnám innan Tækniskólans – Netla
2015
- Burnard, P., Trulsson, Y. H. & Soderman, J. (Ed.), Analysing educational choices by class-diversifying, feminising and moralising Bourdieu’s theoretical framework – Bourdieu and the sociology of music education
2013
- Magnúsdóttir, B. R., “Að tryggja framboð og fjölbreytileika”: Nýfrjálshyggja í nýlegum stefnuskjölum um námsgagnagerð (“To ensure supply and variety” – The dominance of neoliberal discourse in policy documents concerning curriculum materials for compulsory education in Iceland) – Uppeldi og menntun (Icelandic Journal of Education)
2006
- Magnúsdóttir, B. R., Námshegðun leiðtoga í unglingabekk í ljósi kenninga um menningarauðmagn (How learning and social standing among adolescents in a classroom setting coincide with dominant and non-dominant interpretations of cultural capital) – Tímarit um menntarannsóknir (Journal of Educational Research)
2002
- Magnúsdóttir, B. R., Hvar er drottningin? Orðræðan um kynfrumur og kynfæri mannsins í fræðitextum og kennslubókum (Where is the Queen? How the human reproductive cells and sex organs are culturally contextualized in Icelandic learning materials and scientific literature) – Uppeldi og menntun (Icelandic Journal of Education)